Norrtälje
Marholmen
KundMarholmen Hotell & Konferens AB
PlatsNorrtälje
KategoriHotellInredningsarkitekturVarumärkesutvecklingTransformation
En fängslande berättelse om socialt ansvar och drömmar
Marholmens historia är en fängslande berättelse om socialt ansvar och drömmar som realiseras. I början av 1900-talet skapade grosshandlare Nils Berg och hans fru Hanna en oas för arbetarklassens kvinnor på ön.
1913 donerade Nils och Hanna Marholmen till arbetarrörelsen för att driva ett vilohem – en plats för kvinnor att njuta av avkoppling och rekreation. Snart blev det ett semesterhem för familjer och paret lät även bygga en folkhögskola som Elsa Beskow smyckade med målningar.
Krook & Tjäder + Tinktur är med och skriver ett nytt kapitel
Krook & Tjäder har under ett par år tillbaka haft förmånen att, tillsammans med varumärkes- och kommunikationsbyrån Tinktur, arbeta med Marholmen. Vårt gemensamma uppdrag har varit ambitiöst: att skapa en enhetlig vision för öns framtid.
Vi har fokuserat på att utveckla en röd tråd som genomsyrar Marholmens identitet, arkitektur och kommunikation. Målet är att stärka öns attraktionskraft och skapa en tydlig profil som både hyllar historien och blickar framåt mot en spännande framtid.
En mångfacetterad arbetsinsats
Konceptutveckling
Vi har tagit fram en övergripande vision för Marholmens framtida utveckling. Arbetet har utgått från frågan hur ön ska öka sin attraktionskraft året runt, för både boende och besökare, och hur de gamla nationalromantiska byggnaderna kan integreras och bli en naturlig del av utbudet.
I konceptet ingår förslag på utveckling av badhus, café, butik, egen odling samt insatser och aktiviteter som behövs för att ompositionera ön från hotell- och konferensverksamhet till en modern upplevelsedestination.
Branding
Tillsammans med Tinktur och medarbetare på Marholmen utfördes en nulägesanalys i inledande fasen av arbetet med konceptutvecklingen. En guide till Marholmens varumärke skapades, vilken ligger till grund för utvecklingsarbetet under de kommande åren. Arbetet resulterade också i en ny grafisk profil och tonalitet som stämmer med Marholmens varumärke idag.
Arkitektur och Kulturvård
Vi ritar löpande på transformation och restaurering av befintliga byggnader på ön samt tillbyggnader i anpassad stil för att utöka Marholmens verksamheter.
Inredning
Krook & Tjäder inredningsarkitekter arbetar med såväl befintliga byggnader som nyare tillbyggnader på Marholmen. Fokus ligger vid att skapa en stringent, varm och inbjudande atmosfär som speglar öns historia och natur.
Jugendvillan Villa Berg
Den kulturminnesmärkta jugendvillan Villa Berg slog under hösten 2024 upp portarna och välkomnar nu gäster till ett nytt kapitel. En varsam och respektfull renovering har genomförts tillsammans med Marholmen och antikvarien där det tagits stor hänsyn till husets ursprungliga färg- och materialpalett.
Inredningen är en mix av återanvända möbler från villans glansdagar och tidlösa designklassiker. På sommaren byter hotellet skepnad från att erbjuda hyra av hela villan för större grupper såsom konferenser/bröllop och andra event till att bli ett badhotell med gästrum för par och vänner som vill utforska skärgårdsnaturen.
Social hållbarhet som ledstjärna
Social hållbarhet ligger i grunden för Marholmens själ. Vi vill hedra Nils Bergs arv genom att skapa en inkluderande och välkomnande miljö för alla, oavsett bakgrund.
Marholmen ska vara en destination som förenar människor och ger dem möjlighet att koppla av i en enastående skärgårdsmiljö.
Marholmens utveckling är en kontinuerlig process. För närvarande färdigställs det spännande boutiquehotellet och spaet. Men detta är bara början. Vi ser fram emot att se Marholmen blomstra och bli en vibrerande skärgårdsö för alla att njuta av.
Relaterade projekt
Se alla
Relaterade tjänster
Varumärkesutveckling
Vi ökar attraktionskraften och ger affären större kommersiell framgång.
Hotell
Med över 650 hotellprojekt världen över kan vi hotell. Vi vet att estetik och funktionalitet hänger ihop.
Inredningsarkitektur
Tillsammans med våra kunder skapar vi upplevelser. Upplevelser i form av inspirerande och identitetsskapande miljöer. Miljöer att attraheras av och längta till.
Transformation
Genom transformation kan vi anpassa och återbruka befintliga strukturer för att möta samtida behov samtidigt som vi ser till att strukturernas arkitektoniska arv och värden bevaras.